جعفر آهنگران؛ یزدان شیرمحمدی؛ محمود کریمی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان یک استراتژی جهت کسب مزیت رقابتی ارزیابی میکند. این پژوهش از نظر مبانی فلسفی پژوهش، مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی، از نظر رویکرد پژوهش کمی، از نظر استراتژی پژوهش جزء پژوهشهای پیمایشی است. در گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای و میدانی استفاده استفاده شد. جامعه آماری پژوهش نامحدود و نمونه آماری این پژوهش شامل 384 نفر از مدیران و متخصصان بوده و روش نمونهگیری به صورت تصادفی و در دسترس است که با استفاده از جدول مورگان از جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی محتوا توسط خبرگان و با بهرهگیری از نرمافزار اس.پی.اس.اس مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. همچنین شاخصهای برازندگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آموس بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، کیفیت دادهها باید بهعنوان بخشی از استراتژی جهت ایجاد ارزش برای سازمانها دولتی تبدیل شود. همچنین قابلیت تحلیل دادههای بزرگ بهطور مثبت رابطه بین کیفیت داده و مزیت رقابتی را میانجیگری میکند. از سوی دیگر عملکرد استراتژیک و مدیریت مالی بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری دارند.